Naar inhoud
  • RSS
Nieuwsoverzicht

Bachfestival - Concert Immortal Bach

Dit nieuwsbericht is niet actueel.
Octopus Kamerkoor

Octopus Kamerkoor o.l.v. Bart Van Reyn: Immortal Bach. In het openingsconcert hoor je motetten gekoppeld aan partita’s voor luit en viool van Johann Sebastian Bach.

 

De zes motetten van Johann Sebastian Bach (BWV225-230) zijn geschreven voor uitvoering bij begrafenisdiensten. Bach’s motetten vormen een hoogtepunt in de westerse polyfonie.

De schoolregels van Leipzig schreven voor dat leraren en leerlingen van de Thomasschule zich voor het huis van de overledene moesten verzamelen en daar een hymne of motet moesten zingen. De cantor koos de hymnes en motetten. Bach koos in de meeste gevallen uit de verzameling Florilegium portense, een gedrukte verzameling motetten. Wanneer de familie specifieke Bijbelteksten wenste, dan moest Bach zelf een motet componeren en laten instuderen voor uitvoering bij de preek tijdens de uitvaartdienst, een traditie die sinds 1722 bestond.

Tussen de motetten worden twee partita’s uitgevoerd. Eén partita voor luit en één voor viool.

Veel werk voor luit heeft Bach niet geschreven, hij schreef slechts een zevental werken voor luit solo, maar ze worden binnen het repertoire van het instrument tot de belangrijkste werken gerekend. Ook binnen het repertoire van de gitarist nemen ze een vooraanstaande plaats in.

Bach begon met het componeren van de sonates en partita’s voor viool rond 1703 in Weimar. De cyclus werd gecompleteerd in 1720, toen hij als kapelmeester aan het hof van Leopold von Anhalt-Köthen in dienst was. In deze periode schreef hij tevens de Brandenburgse Concerten en de bekende suites voor cello solo. De partita’s zijn verzamelingen van dansen, zoals de Allemande, Courante, Sarabande, Menuet, Gavotte en Gigue. Partita nr. 3 is de laatste in een reeks van zes sonates en partita’s. Het begint met een exuberant Preludio, één van Bach’s meest bekende instrumentale composities, waarvan heel wat transcripties zijn gemaakt voor andere instrumenten o.a. de bekende transcriptie voor piano door Sergeï Rachmaninov in 1933.

 

Waar? OLV-van Lourdes Basiliek, Hovestraat 55
Wanneer?
zaterdag 22 april 2017 om 20.15 uur
Prijs? 16 euro /14 euro (60+) / 12 euro (-26 en Davidsfondsleden)
Abonnement voor de drie concerten in Edegem: 40 euro / 30 euro voor -26 en Davidsfondsleden
Tickets? reservaties via het onthaal van het gemeentehuis van Edegem, 03 289 26 50 of via Orfeoproducties via info@orfeo.be of 03 449 16 87

 

Programma:

Motet ‘Komm, Jesu komm ‘ BWV229

Partita voor luit solo in c klein BWV997

Motet Fürchte dich nicht, ich bin bei dir BWV 228

pauze

Motet Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230

Partita n° 3 in e groot voor viool solo BWV 1006

  • Preludio
  • Loure
  • Gavotte en Rondeaux
  • Menuet I
  • Menuet II
  • Bourrée
  • Gigue

Motet Singet dem Herrn ein neues Lied BWV 225

Datum van het bericht: zaterdag 22 april 2017