Naar inhoud
  • RSS
Nieuwsoverzicht

De blinden

Evgenia Brendes

Evgenia Brendes en Danielle De Nul studeerden af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen - opleiding Drama. Zij brengen een installatie / korte voorstelling n.a.v. Tatyana’s tentoonstelling “Passie voor Bruegel of De zotheden van de wereld”.

 

Omdat Tatyana voor haar tentoonstelling vertrok vanuit het schilderij “De parabel der blinden” (1568) van Pieter Bruegel, leek het interessant om dat schilderij te linken aan “De Blinden” (1894) van Maurice Maeterlinck. Waar het schilderij van Bruegel zich focust op 6 mensen die door een verschillende aandoening blind zijn (geworden) en zich hand in hand proberen voort te bewegen en zo één voor één in een put dreigen te vallen, gaat de theatertekst van Maeterlinck over 12 blinde mensen die los van / naast elkaar op stenen zitten en wachten op hun leider die hen de weg naar huis zal wijzen. Maar deze leider komt niet. Ze worden slechts omringd door duistere natuurgeluiden en geuren. Hun zintuigen staan op scherp.

Zowel het schilderij als het stuk dragen een grote symboliek over de mensheid en onze bestemming, als groep of als individu. Wat betekent het blind te zijn en waar zijn we als mensheid blind voor? Wie willen we volgen? Wie is onze gids? Is er een nood aan een nieuwe gids? Wat willen we zien? Wat ontdekken we wanneer we onze ogen opendoen en kunnen zien?

Beide werken dragen een soort paniek van de personages in zich, een soort onheil dat veel vragen oproept. Maar waar het schilderij weinig hoop uitstraalt, is er in het stuk juist wel plaats voor hoop, voor humor en misschien zelfs voor een nieuwe blik of een nieuw begin.

De voorstellingen starten om 14 uur en zijn gratis.
 

Danielle De Nul studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (Drama) en speelde na haar opleiding bij verschillende gezelschappen, waaronder de Roovers, Zuidpool en Laika. Daarnaast maakte ze eigen voorstellingen voor o.a. Over het Ij Festival en Winterkaravaan (Alkmaar). Deze voorstellingen hebben steeds een maatschappijkritische inslag. Momenteel voert ze onderzoek om de klimaatproblematiek op podium te brengen.

Evgenia Brendes behaalde in 2014 haar Masterdiploma Acteren aan het Conservatorium van Antwerpen. Nadien was ze te zien in verschillende theaterproducties, o.a Medea (2014) van Toneelgroep Amsterdam, De Kersentuin (2015) van tgSTAN, Onschuld (2017) van De Roovers, King Lear (2017-2018) van Het Paleis en Drie zusters (2019) van Zuidpool.
In 2016 richtte ze, samen met voormalige klasgenoten Jonas De Vuyst en Simon Lemmens, een eigen theatercollectief “De Erfgenamen” op. Daarvan waren reeds drie voorstellingen te zien: The Man with the Beard (2016), Exiles (2017) en The Picture Of Dorian Gray (2018).

  • Wanneer? 26/27 oktober, 2/3 en 9/10 november 2019 om 14 uur.
    De voorstelling duurt ongeveer 25 minuten.
  • Waar? Huis Hellemans, Strijdersstraat 14, 2650 Edegem.
  • Prijs? Gratis.
  • Inschrijven? Hoeft niet!
  • Meer weten? Cultuurdienst, Gemeenteplein 1, Edegem, 03 289 26 50 of huis.hellemans@edegem.be.

Een organisatie ter gelegenheid van "Passie voor Bruegel of De zotheden van de wereld", Tatyana Galtseva's tentoonstelling in Huis Hellemans. Meer informatie vind je hier.

Download

Datum van het bericht: zaterdag 26 oktober 2019